Sviests - draugs, vai ienaidnieks ?



Sviests, dzīvnieku tauki un citi cietie tauki, lielākoties sastāv no piesātinātajiem taukiem. To dēmonizāciju aizsāka amerikāņu dietologs Ansels Keijs, kas pērnā gadsimta 50. gados nāca klajā ar pētījumu par saikni starp piesātinātajiem taukiem un sirds slimībām. Diemžēl, mēs visi zinam, ka ikdienā izvairīties no vissīkākās piesātināto tauku molekulas nav iespējams ! 

Piesātināto tauku vietā nāca hidrogenizētie tauki margarīna un citu smērvielu izskatā, kas nez kāpēc mēģināja atdarināt to pašu sviestu. Kāds britu kardiologs pat mēģināja atrast dzirdīgas ausis sviesta un dzīvnieku tauku vispārējai aizliegšanai. Tikai zinātnieki, kas mēģināja rast saikni starp piesātinātajiem taukiem un sirdslimībām, atklāja vien to, ka tādas nav. 

Framingemas sirds pētījumā, kas ilga 40 gadus, 6000 apsekojamo tika sadalīti divās grupās – vieni uzņēma maz holesterīna un piesātināto tauku, otri gluži pretēji. Pētījuma slēdziens? “Mēs atklājām, ka cilvēki, kas uzņēma visvairāk holesterīna, piesātinātos taukus un kalorijas, svēra vismazāk un bija fiziski paši visaktīvākie. Pētījums uzrādīja, ka tie, kas svēra vairāk un kam bija neparasti liels holesterīna līmenis, bija arī lielāks sirds slimību risks, bet svara pieaugums un holesterīna līmenis bija pretēji proporcionāls tauku un holesterīna uzņemšanai ar pārtiku.” 

Uz šodienu jau zinam, ka lielāko ļaunumu mūsu organismam nodara tieši transtauki, kas atrodami tajos pašos margarīnos un citos produktos, kur augu eļļa mākslīgi padarīta par produktu, kas  izskata ziņā līdzinās tradicionālajiem piesātinātajiem taukiem. 

Jau pirms 20 gadiem ASV veiktajā pētījumā atklājās, ka cilvēkiem, kas ēda sviestu, bija uz pusi mazāks sirdslimību risks nekā tiem, kas ēda margarīnu. Izrādās, ražošanas procesā polinepiesātinātās omega – 6 taukskābes (ar ko bagātās lētās augu izcelsmes eļļas) tiek stipri bojātas. Šo procesu sauc par hidrogenizāciju, bet taukus par hidrogenizētajiem vai trans-taukiem. Tieši šo tauku dēļ slikti ir arī aptuveni 90% gatavo produktu, jo bailēs no piesātinātajiem taukiem un lētāku izmaksu dēļ, pārtikas industrija tur izmanto hidrogenizētos taukus. Tie palielina sliktā holesterīna un pazemina labā holesterīna līmeni. Tieši tie aizķepina artērijas un tiek saistīti ar sirdsslimībām un citām nepatīkamām kaitēm. Turklāt to ražošanas process pats par sevi ir ķēpīgs, kas nodrošina vien to, ka daudz un dažādu nemaz cilvēkam nevajadzīgu vielu nonāk galaproduktā. 

Kur mūsu organisms pielieto piesātinātās taukskābes ?

Slaidumam: pētījumi liecina, ka sievietes, kuras diētas laikā, no kopējā tauku daudzuma uzturā vairāk lietojušas piesātinātos taukus, zaudēja visvairāk svara. 
Sirdij: piesātinātie tauki ir vitāli svarīgi sirds un asinsvadu sistēmai, jo samazina lipoproteīnu daudzumu, kas savukārt saistīts ar paaugstinātu sirds slimību risku. Izrādās, ka sirds par sev tīkamāko enerģijas veidu uzskata tieši piesātinātos taukus. 
Kauliem – lai kalcijs uzsūktos, nepieciešami piesātinātie tauki. Ekstrēmos gadījumos iesaka uzņemt aptuveni 50% no visām taukvielām kā piesātinātos taukus. 
Aknu aizsardzībai: piesātinātie tauki aizsargā aknas no alkohola un medikamentu sliktās iedarbības. 
Plaušām: plaušu normālai funkcionēšanai nepieciešami piesātinātie tauki. Ja tos aizstāj ar citām taukvielām, tas potenciāli var radīt elpošanas problēmas un palielināt astmas risku. 

Smadzenēm: tavas smadzenes lielākoties veido tauki un holesterīns. Lielākā daļa šo tauksskābju ir piesātināta. Diēta, kas aizliedz uzņemt veselīgos piesātinātos taukus, zog smadzenēm izejmateriālu, kas tām nepieciešams optimālai funkcionēšanai. 
Imūnsistēmai: piesātinātie tauki ir neaizstājami spēcīgai imūnsistēmai. To trūkums ietekmē organisma aizsargu spēju pazīt un iznīcināt vīrusus, sēnītes un kaitīgās baktērijas. 
Citām taukskābēm: ja mums trūkst piesātināto tauku, arī tik vitāli nepieciešamās omega-3 organisms nespēj pilnībā izmantot. 
Vitamīniem: piesātinātie tauki ir tādu ļoti svarīgu taukos šķīstošu vitamīnu kā A, D, E un K transports. Speķis ir viens no visbagātākajiem dabiskajiem D vitamīna avotiem, ne velti tautas dziedniecībā iesaka ik dienas apēst 30 g tīra speķa imunitātes nostiprināšanai. Savukārt sviests ir bagātīgs A vitamīna avots, kas mums nepieciešams redzes, endokrīnās u.c. sistēmu uzturēšanai labā formā. 
Holesterīnam: šie tauki patiesībā pazemina holesterīna līmeni, palielinot “labā” holesterīna līmeni. Piesātinātie tauki ir ļoti vajadzīgi hormoniem, kas mums palīdz tik galā ar stresu un aizsargā mūs no sirdslimībām, vēža utt., kā arī visiem kā sieviešu, tā vīriešu reproduktīvās sistēmas hormoniem. Pēdējie pētījumi atklāj, ka holesterīns darbojas arī kā antioksidants. Turklāt mātes piens ir ļoti bagāts ar šo vielu. 
Vairāki eksperti, jaunatklājot šīs piesātināto tauku īpašības, norāda, ka, iespējams, liela daļa mūsdienu cilvēka medicīnisko problēmu, to skaitā, aptaukošanās, būtu atrisināta, ja mēs atsāktu ēst tradicionālās taukvielas un aizvāktu no savām virtuvēm visus cilvēka radītos un sintētiskos analogus, kā arī būtiski samazinātu polinepiesātināto tauku lietošanu (atrodamas visās modernajās augu eļļās).

ASV visvairāk izmanto hidrogenizētās taukvielas, bet kā zināms, tā nu nekādi neizceļas ar labiem veselības radītājiem !!!

Bet kā tad ar kalorijām ?

Jā, piesātinātie tauki satur kalorijas – vienā gramā 9 kcal, bet tie arī palēnina ēdiena uzsūkšanos, kas nozīmē – ilgāku laiku nejutīsi badu.

Ir cilvēki, kuri varētu iztikt ar minimālu piesātināto tauku daudzumu, bet ir cilvēki, kuriem tie ir vitāli svarīgi un atteikšanās no tiem var beigties ar nopietnām veselības problēmām. Tāpat kā bērni, arī šie cilvēki jutīsies daudz labāk, ja uzņems vairāk, nevis mazāk piesātināto tauku. 

Sirdsslimību iemesls nav dzīvnieku izcelsmes tauki un arī ne holesterīns, bet drīzāk vidējā mūsdienu cilvēka diēta, kas ietver pārmērīgu augu eļļu, hidrogenizēto tauku un vienkāršo ogļhidrātu (cukurs, baltie milti) uzņemšanu; minerālvielu, jo īpaši sirdij svarīgā magnēzija, joda un selēna deficīts un tādu vitamīnu kā C un E trūkums; un galu galā arī tāda nozīmīga piesātināto tauku avota kā sviesta  pazušana no mūsu galdiem. 

Kur atrast piesātinātos taukus?

Gaļā, speķī, dzīvnieku taukos, olu dzeltenumos, sviestā un pilnpiena piena produktos. Protams, šo produktu kvalitāte un uzturvērtība, būs atkarīgi no lopu barošanas. Zaļā pļavā labi ganītas govis, vistas, aitas, utml.., dos bioloģiski vērtīgāku, vitamīniem bagātāku pienu, olas un gaļu. 

Sviests ir neaizstājams piesātināto tauku avots !

Ļoti svarīgs ir piena pārstrādes process. Lai piens un tā produkti nezaudētu savas lieliskās īpašības, tas ir īpaši jāapstrādā. Lielākā daļa Latvijas piena pārstrādes uzņēmumu pienu pasterizē ļoti augstā temperatūrā, to faktiski uzvārot. Diemžēl augstā temperatūrā pazūd gan kaitīgās baktērijas, gan arī vērtīgās uzturvielas un vitamīni. 

Sviests satur 84% piena tauku, nedaudz olbaltumvielu un 14% ūdens. Organisms sviestu izmanto ļoti labi, jo tam ir zema kušanas temperatūra. Piena produktu tauki ir vieni no nedaudzajiem tā dēvētajiem labajiem taukiem, jo organismā tie ātri tiek pārstrādāti un izvadīti. Turklāt piena produkti satur lielu devu taukos šķīstošo vitamīnu, kas nodrošina normālu organisma funkcionēšanu. 

Sviests satur organismam tik ļoti nepieciešamo vitamīnu A. Piemēram, pieaugušam cilvēkam diennaktī ar uzturu būtu jāuzņem no 1 līdz 2,5 mg A vitamīna, kas ir sviesta vitamīns numur 1. Lielāks A vitamīna daudzums normālai organisma funkcionēšanai būtu jāuzņem grūtniecības laikā un bērniņa zīdīšanas periodā, kā arī augošiem bērniem. Šis vitamīns palīdz organismam cīnīties ar dažādām infekcijas slimībām, kā arī stiprināt imūnsistēmu. A vitamīns nepieciešams arī dzirdes, redzes, ožas un garšas normālai funkcionēšanai. Īpaši tas attiecināms uz redzi, jo A vitamīna trūkums organismā var izraisīt acs piemērošanās spēju samazināšanos dažādiem apgaismojumiem. Tam ir arī būtiska loma veselu audu, kaulu, zobu emaljas veselīgā attīstībā un matu augšanā. Šīs vitamīns būtiski ietekmē arī ādu, palīdzot tai ilgāk saglabāties elastīgai un gludai.  Kā liecina jaunākie amerikāņu atklājumi, izrādās, bērni, kuri uzturā nelieto piena produktus, daudz vairāk cieš no aptaukošanās nekā tie, kas piena izstrādājumus patērē regulāri.

Dabiska sviesta enerģētiskā vērtība ir augsta – tas nozīmē, ka produkts jālieto nelielās devās, bet regulāri. Cilvēkiem, kuriem uzturā pietrūkst organismam nepieciešamo taukvielu, ir sliktāka atmiņa, nekā tiem, kam tā ir normālā līmenī. 

Uzmanieties, uz sviesta marķējumiem bieži vien varam lasīt, ka to sastāvā ir augu eļļa. Lai gan daudzas augu eļļas ir veselīgas, tomēr aiz šī vārda daudzkārt slēpjas nekvalitatīva sojas, rapšu u.c. eļļa. Bieži vien šīs eļļas ir arī no modificētās sojas, rapšiem. 

Sviesta un margarīna sastāvos bieži vien liek arī augu taukus. Aiz šī nosaukuma slēpjas palmu eļļas, kokosriekstu eļļa, lai gan tās ir eļļas, tomēr to sastāvā ir piesātinātās taukskābes, ražotājiem tās ir izdevīgas, jo ir lētas, ne tik cietas. 

Izvēloties sviestu, nekad neizvēlieties produktu ar nosaukumu sviesta izstrādājums, sviesta tauku pasta, vai tamlīdzīgi.Jums ir derīgs tikai produkts ar nosaukumu sviests, turklāt ievērojiet, lai piena tauku saturs tajā nebūtu zemāks par 82.

Labam sviestam ir patīkama smarža un garša, tas ir viegli uzziežams. Sviestu bojā gaisma, gaiss, sviestā esošie mikroorganismi un fermenti. Labs sviests, beidzoties tā lietošanas termiņam kļūst rūgts, var sapelēt, iegūst nepatīkamu smaržu.  Ja produkts Jūsu ledusskapī atrodas mēnešiem un vēl nav sabojājies, tad visdrošāk būs izmest to atkritumos. 

Sviests uzlabo ēdiena garšu. To pievieno gatavam ēdienam un pēc tam vairs nekarsē, lai saglabātu tā uzturvērtību.

Un ja Jūs vēl šaubaties, tad padomājat, ko ēda jūsu vecvecmāmiņas un vecvectētiņi ?

Komentāri (0)  |  2014-12-07 06:54  |  Skatīts: 896x         Ieteikt draugiem       TweetMe   

Atpakaļ