LIKUMPROJEKTS
"Mākslīgā intelekta ētikas kodekss un drošas izmantošanas likums"
Preambula
Atzīstot cilvēka cieņu, dzīvības neaizskaramību, tautvaldības principu, dabas kā dzīvas sistēmas svētumu un Radītāja (Dieva) likumus, šis likums nosaka pamatprincipus, kādos Mākslīgais intelekts (turpmāk — MI) drīkst tikt radīts, apmācīts un lietots Latvijā, lai MI nekad netiktu pavērsts pret cilvēku, dzīvību, dabu un Dievu.
---
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi
1. pants. Mērķis
(1) Nodrošināt, ka MI sistēmas Latvijā kalpo cilvēkam un sabiedrībai, stiprina brīvību, veselību, taisnīgumu un vides ilgtspēju.
(2) Aizliegt MI izmantošanu, kas apdraud dzīvību, cilvēktiesības, tautvaldību, dabas sistēmas vai garīgās brīvības.
2. pants. Definīcijas
(1) "MI sistēma" — jebkura programmatūra vai aparatūra, kas izmanto datu apstrādi, lai autonomi vai daļēji autonomi pieņemtu lēmumus vai ģenerētu saturu.
(2) "Augsta riska MI" — MI, kas var būtiski skart dzīvību, veselību, pamattiesības, infrastruktūru vai vidi.
(3) "Dzīvības aizsardzība" — cilvēka, dzīvnieku, augu, ekosistēmu un biosfēras aizsardzība kā vienota veseluma.
(4) "Cilvēka galīgā kontrole" — tehniski nodrošināta, reāla cilvēka spēja pārtraukt vai pārvaldīt MI darbību jebkurā brīdī.
3. pants. Piemērošanas joma
Likums attiecas uz visām MI sistēmām, kas tiek izstrādātas, tirgotas vai izmantotas Latvijas teritorijā vai ietekmē Latvijas iedzīvotājus un vidi.
---
II nodaļa. Pamatprincipi
4. pants. Nekaitēšanas un labuma princips
(1) MI nedrīkst nodarīt kaitējumu dzīvībai, veselībai, brīvībai un dabai.
(2) MI paredzētajam mērķim jāsniedz sabiedrisks labums, kas pārsniedz potenciālo risku.
5. pants. Cilvēka cieņa un brīvība
(1) MI nedrīkst pazemināt cilvēka cieņu, brīvību, ticību, sirdsapziņu vai pašnoteikšanos.
(2) Aizliegta MI izmantošana cilvēka psiholoģiskai manipulācijai, paverdzināšanai vai dehumanizācijai.
6. pants. Tautvaldība un caurspīdīgums
(1) Sabiedrībai ir tiesības saprast būtiskus MI lēmumu iemeslus.
(2) Valsts iestāžu MI modeļiem jābūt auditējamiem, ar publisku ietekmes novērtējumu.
7. pants. Dabai draudzīga izmantošana
(1) MI enerģijas patēriņam, datu centru dzesēšanai un aparatūras dzīves ciklam jāatbilst stingriem ekoloģijas kritērijiem.
(2) Aizliegta MI pielietošana, kas degradē ekosistēmas vai veicina neatgriezeniskus vides postījumus.
8. pants. Garīgo tiesību un svētvietu aizsardzība
MI nedrīkst tikt izmantots, lai apgānītu, profanētu vai manipulētu ar reliģiskām praksēm, svētvietām un ticības objektiem; aizliegta viltus reliģisku autoritāšu simulācija, kas var maldināt sabiedrību.
---
III nodaļa. Aizliegumi
9. pants. Absolūtie aizliegumi
Aizliegts MI:
1. autonomi nāvējošiem ieročiem un triecienoperācijām;
2. masveida uzraudzībai bez tiesas sankcijas (t.sk. biometriska reāllaika atpazīšana publiskā telpā);
3. diskriminējošiem profilēšanas algoritmiem nodarbinātībā, veselībā, izglītībā, kredītos un sabiedriskajos pakalpojumos;
4. psiholoģiskai manipulācijai, kas apiet personas brīvo gribu (subliminālas, atkarību rosinošas vai bērnus mērķējošas prakses);
5. sociālo kredītu vai citām totalitāras kontroles sistēmām;
6. viltus līderu, liecību vai reliģisku zīmju deepfake izmantošanai maldināšanas nolūkā;
7. vides degradācijai, nelegālai mežizstrādei, medībām vai biotopu iznīcināšanai;
8. cilvēka ķermeņa vai smadzeņu datu piespiedu nolasīšanai vai uzlaušanai.
10. pants. Augsta riska MI papildu aizliegumi
Ja nav nodrošinātas drošības garantijas (cilvēka galīgā kontrole, audits, revīzija, reģistrācija), augsta riska MI lietošana aizliegta.
---
IV nodaļa. Drošības un ētikas prasības
11. pants. Cilvēka galīgā kontrole
(1) Jebkurā augsta riska MI jābūt fiziskam un programmatiskam "sarkajam slēdzim" (shut-off).
(2) Jāpastāv atgriezeniskumam — iespēja atsaukt MI lēmumu.
12. pants. Paskaidrojamība un izsekojamība
(1) MI piegādātājs nodrošina dokumentāciju par datiem, apmācību, versijām un lēmumu loģiku.
(2) Jāuztur revīzijas žurnāli, kas pieejami uzraugošajām iestādēm un tiesai.
13. pants. Datu ētika un privātums
(1) Aizliegta personu datu vākšana bez skaidras, brīvas un informētas piekrišanas.
(2) Proporcionālitāte, datu minimizācija un droša dzēšana; bērnu dati — īpašā aizsardzībā.
(3) Vietēji jutīgi dati primāri glabājami ES/Latvijā.
14. pants. Vides standarti
(1) MI operatori publicē enerģijas patēriņu un oglekļa pēdas nospiedumu.
(2) Obligāta aprites saimniecība aparatūrai: remontējamība, pārstrāde, bīstamo atkritumu kontrole.
15. pants. Marķēšana un caurspīdīgums lietotājiem
(1) Ģenerētais saturs jāmarķē kā MI saturs; deepfake vienmēr marķē.
(2) Lietotājiem nodrošina skaidrus atteikšanās mehānismus no personalizācijas un profilēšanas.
---
V nodaļa. Pārvaldība un uzraudzība
16. pants. Nacionālā MI ētikas un drošības padome
(1) Izveido neatkarīgu padomi ar pārstāvjiem no zinātnes, sabiedrības, reliģiskajām kopienām, vides un cilvēktiesību organizācijām.
(2) Padome apstiprina augsta riska MI ietekmes novērtējumus, veic revīzijas, izdod vadlīnijas.
17. pants. Ietekmes uz cilvēktiesībām un dabu novērtējums (AICDN)
(1) Pirms ieviešanas augsta riska MI jāveic AICDN ar publisku kopsavilkumu.
(2) Bez pozitīva AICDN atzinuma MI lietošana aizliegta.
18. pants. Sūdzības, trauksmes cēlēji un tiesiskā aizsardzība
(1) Iedzīvotājiem ir tiesības iesniegt sūdzības un saņemt atbildi 30 dienu laikā.
(2) Trauksmes cēlēju aizsardzība pret atlaišanu, iebiedēšanu un civilprasībām.
(3) Tiesībām tikt aizmirstam un datu dzēšanai jābūt praktiski īstenojamām.
---
VI nodaļa. Atbildība un sankcijas
19. pants. Civilā un kriminālā atbildība
(1) Par kaitējumu dzīvībai, veselībai, dabai vai pamattiesībām — solidāra atbildība izstrādātājam, piegādātājam un operatoram.
(2) Ja pārkāpums veikts ar nodomu vai rupju nolaidību — kriminālatbildība, tostarp amatpersonām.
20. pants. Administratīvie sodi un eksprespārtraukšana
(1) Naudas sodi līdz 6% no globālā apgrozījuma par smagiem pārkāpumiem.
(2) Uzraugs var nekavējoties apturēt MI darbību, ja pastāv tūlītējs apdraudējums.
---
VII nodaļa. Publiskais iepirkums, izglītība un pētniecība
21. pants. Iepirkuma prasības
Valsts un pašvaldības MI iepirkumos jāparedz atvērtas dokumentācijas, ētikas un vides kritēriji, kā arī neatkarīgs audits.
22. pants. Izglītība un sabiedrības līdzdalība
(1) Valsts nodrošina MI pratību skolās un sabiedrībā.
(2) Līdzdalības platformas sabiedriskām apspriedēm par augsta riska MI.
23. pants. Pētniecības brīvība ar sarkanajām līnijām
(1) Atbalsta MI pētniecību drošības un labuma mērķiem.
(2) Pētījumi, kas skar aizliegtās jomas (9. pants), nav atļauti.
---
VIII nodaļa. Pārejas un noslēguma noteikumi
24. pants. Pārejas periods un sertifikācija
(1) Esošajiem operatoriem 12 mēneši, lai atbilstu šim likumam.
(2) Izveido nacionālu sertifikācijas shēmu MI atbilstībai šim likumam.
25. pants. Attiecības ar ES un starptautiskajām tiesībām
Likumu piemēro saskaņā ar ES tiesībām, ievērojot Latvijas Satversmi un starptautiskās cilvēktiesību saistības. Ja ES minimālie standarti ir zemāki, Latvijā piemēro augstākos — šajā likumā noteiktos.
26. pants. Spēkā stāšanās
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas.
---
Pielikums A. MI ētikas kodekss (organizācijām un izstrādātājiem)
1. Nekad pret dzīvību — neprojektēt un nelietot MI, kas apdraud cilvēku, dabu vai garīgo brīvību.
2. Cilvēks virs MI — cilvēka galīgā kontrole, tiesības iebilst un saņemt skaidrojumu.
3. Patiesība un caurspīdīgums — atklāt datu izcelsmi, modeļu robežas un riska scenārijus.
4. Taisnīgums — nepieļaut diskrimināciju; testēt un labot kļūdas.
5. Privātums un cieņa — minimālie dati, droša glabāšana, skaidra piekrišana.
6. Vides rūpes — izmērīt, samazināt un kompensēt MI ekoloģisko ietekmi.
7. Garīgā integritāte — nepieļaut svēto simbolu profanāciju vai maldinošu dievišķo autoritāšu simulēšanu.
8. Atbildība — skaidras lomas un kontaktpunkts incidentiem; neatkarīgs audits.
9. Drošība pēc noklusējuma — iebūvēta drošība, aizsardzība pret ļaunprātīgu izmantošanu.
10. Sabiedrības labums — MI kalpo cilvēkam, ģimenei, kopienai, tautai un Zemei.