Aviācijas bāzē Lielvārdē, tiks demonstrēts bezpilotnieks "MQ-1 Predator" !



Otrdien, 8.septembrī, plkst.14:30, Nacionālo bruņoto spēku Gaisa spēku aviācijas bāzē Lielvārdē notiks mediju un viesu diena, kurā Teksasas Gaisa spēku Nacionālās gvardes karavīri demonstrēs ASV bruņoto spēku bezpilota lidaparātus „MQ-1 Predator”.

Mediju un viesu dienā piedalīsies Valsts prezidents Raimonds Vējonis, aizsardzības ministrs Raimonds Bergmanis, Nacionālo bruņoto spēku komandieris ģenerālleitnants Raimonds Graube, ASV vēstniece Latvijā Nensija Bikofa Petita, Mičiganas Nacionālās gvardes komandieris ģenerālmajors Gregorijs Vadnais, Nacionālās gvardes mobilizācijas komandiera asistents ģenerālmajors Ēriks Volmeke, Teksasas Nacionālās gvardes ģenerāladjutants ģenerālmajors Džons N.Nikolss.

ASV bruņotie spēki uz Latviju, Gaisa spēku aviācijas bāzi Lielvārdē, ir nosūtījuši divas bezpilota lidmašīnas "MQ-1 Predator" un aptuveni 70 lidotājus, lai piedalītos divu nedēļu mācību operācijā, pārbaudot izvēršanās spējas un veikt gaisa operācijas.

Plānots, ka bezpilota lidaparātu komandai notiks kopīgi treniņi arī ar Latvijas gaisa atbalsta kontrolieriem un ASV lidmašīnu A-10 "Thunderbolt II" pilotiem.

Mācību operācija sākās 24.augustā, kad Latvijā ieradās Teksasas Gaisa spēku Nacionālās gvardes 174.izlūkošanas eskadriļas karavīri un aprīkojums, un tā ilgs līdz 15.septembrim.

Tiklīdz ASV Gaisa spēki pārbaudīs, ka šis sadarbības modelis strādā, Lielvārdes lidlauks tiks atzīts kā viena no platformām, no kuras nepieciešamības gadījumā var pacelties "Predator" bezpilota lidaparāti.

ASV Gaisa spēki pirmoreiz ir nosūtījusi šādas neapbruņotas bezpilota izlūklidmašīnas uz Latviju mācību operācijai ar sabiedrotajiem, un tās tiks izmantotas Latvijas gaisa telpā.

Pērn 15.maijā Gaisa spēku aviācijas bāzē Lielvārdē Mičiganas armijas Nacionālās gvardes 126. kavalērijas pulka bezpilota lidaparātu vada karavīri veica pirmo bezpilota lidaparātu "RQ7-Shadow" lidojumu Latvijā, lai uzlabotu savietojamību ar Latvijas bruņotajiem spēkiem.

Savukārt 4.jūnijā tika atklāts ASV inženieru uzlabotais priekšpostenis Ādažu poligonā. Tajā ir izveidots skrejceļš, uz kura var nolaisties nelieli bezpilota lidaparāti, piemēram, tādi kā "RQ7-Shadow", ar kuriem Latvijas bruņotajiem spēkiem mācībās sniedz atbalstu Mičiganas Nacionālās gvardes karavīri. Vajadzības gadījumā uz šī skrejceļa var nosēsties arī helikopteri vai nelielas lidmašīnas.

Taktiskais skrejceļš, kas uzbūvēts militārā poligonā, dod karavīriem iespēju integrēt bezpilota lidaparātu sniegtās iespējas mācību laikā, integrējot citas bruņoto spēku spējas un elementus, kas nebūtu iespējams parastā lidlaukā.

Plašsaziņas līdzekļu pārstāvju ievērībai!

Aicinām apmeklēt ASV bezpilota lidaparātu "MQ-1 Predator" preses un viesu dienu, ierodoties 8.septembrī, plkst.14:30 Lielvārdes Gaisa spēku aviācijas bāzē (pie Ziemeļu vārtiem no Glāzšķūņa puses).

Tiks nodrošināts transports no Aizsardzības ministrijas uz Lielvārdes Gaisa spēku aviācijas bāzi un atpakaļ. Autobuss pasākuma dienā plkst.13:30 izbrauks no Aizsardzības ministrijas, Kr.Valdemāra ielā 10/12, Rīgā, bet izbraukšana no Lielvārdes uz Rīgu plānota ap plkst.17. Lūdzam pieteikt savu dalību, ja vēlaties doties uz pasākumu ar Aizsardzības ministrijas transportu.

Lūdzam pieteikt savu dalību pasākumā līdz 7.septembra plkst.15, rakstot uz e-pastu prese@mod.gov.lv un norādot vārdu, uzvārdu un mašīnas numuru. Līdzi nepieciešams ņemt personu apliecinošu dokumentu – pasi vai ID karti.

Paraugdemonstrējumi noritēs tikai tiem atbilstošos laikapstākļos.

Anete Gnēze
AM Militāri publisko attiecību departamenta
Preses nodaļas vadītāja

https://m.lvportals.lv/visi/preses-relizes?id=273473

Tautas Mediji vēlas pievērs lasītāju uzmanību, kādiem tieši mērķiem tiek izmantotas, un cik tad drošas ir bezpilota lidmašīnas civiliedzīvotājiem.

Lai uzbruktu kaujinieku grupējumiem un iznīcinātu to līderus, ASV plaši izmanto bezpilota lidmašīnas. Taču, neskatoties uz ASV oficiālajiem izteikumiem, gaisa triecieni ne vienmēr ir precīzi, un tajos cieš arī civiliedzīvotāji.

Bezpilota lidmašīnas ASV spēki mūsdienās izmanto gan kaujas, gan informācijas vākšanas uzdevumiem. Šajās lidmašīnās ir iestrādātas vienas no attīstītākajām militārajām tehnoloģijām. Kā vēsta BBC, piemēram, spiegošanas lidmašīna Global Hawk, vienu reizi uzpildot degvielu, spēj aplidot pusi pasaules; tā no 18 tūkstošu metru augstuma spēj sekot līdzi konkrētam cilvēkam uz zemes.

Savukārt uzbrukumiem paredzētas bezpilota lidmašīnas Reaper un Predator, kas ir apgādātas ar raķetēm vai citiem ieročiem. Reaper ir pašlaik modernākās bezpilota iznīcinātājlidmašīnas. To maksimālais ātrums ir 480 kilometri stundā, un tās var vest vairāk nekā divas tonnas kravas. Tas savukārt nozīmē krietni plašāku bruņojuma iespēju – ne tikai raķetes, bet arī bumbas un citus ieročus. Bezpilota lidmašīnas pa radiosakariem vada operatori, kuri atrodas tūkstošiem kilometru attālumā.

Šonedēļ Pakistānas valdība oficiāli paziņoja, ka tikai trīs procenti no pēdējo piecu gadu laikā notikušajos 317 bezpilota lidmašīnu uzbrukumos nogalinātajiem ir civiliedzīvotāji. Citiem vārdiem – no 2227 bojāgājušajiem kļūdas dēļ miruši ir 67 cilvēki. Turklāt saskaņā ar šiem datiem pēdējais kļūdainais trieciens noticis 2011. gadā.

Saskaņā ar iepriekšējām aplēsēm nevainīgo upuru šādos uzbrukumos ir daudz vairāk. ANO eksperts Bens Emmersons, kurš izmeklē bezpiltota lidmašīnu uzbrukumus, šomēnes, atsaucoties uz Pakistānas Ārlietu ministrijas sniegto informāciju, paziņoja: kopš 2004. gada, kad bezpilota lidmašīnu triecieni Pakistānā sākti, bojā gājuši vismaz 400 civiliedzīvotāji. Londonas Pētnieciskās žurnālistikas birojs savukārt ir aplēsis, ka kopš 2008. gada bezpilota lidmašīnu uzbrukumos bojā gājuši vismaz 300 civiliedzīvotāji, savukārt Vašingtonā bāzētā bezpeļņas organizācija New America ir saskaitījusi 185 nogalinātus civiliedzīvotājus. Turklāt saskaņā ar New America rīcībā esošo informāciju kopējais bezpilota lidmašīnu uzbrukumos Pakistānā bojāgājušo skaits arī ir lielāks, nekā atzīst Pakistānas valdība, – 2651.

Amerikāņu amatpersonas parasti uzsver, ka šo lidmašīnu uzbrukumi ir precīzi un ka civiliedzīvotāju upuru ir ļoti maz. To gan liek apšaubīt pēdējā laikā izskanējušie stāsti par sievieti, ka gaisa triecienos pērn nogalināta laikā, kad strādāja uz lauka, vai arī par raķetēm, kas raidītas uz civiliedzīvotāju grupu, kura pulcējusies teltī, taču viņiem nav bijis nekādas saistības ar kaujinieku grupējumiem.

Amnesty International savā plašajā ziņojumā par bezpilota lidmašīnu uzbrukumiem Vai es būšu nākamais? uzsver, ka pilnu ainu gūt būs iespējams tikai tad, kad ASV amatpersonas būs gatavas atklāt datus par katra uzbrukuma norisi un iznākumu. Vašingtona pastāv uz to, ka citiem ir jātic tās apgalvojumiem par bezpilotu lidmašīnu efektivitāti, jo fakti, kas pētniekiem to ļautu izvērtēt, netiek publiskoti. Tas raisa tālākus jautājumus par šādas karadarbības juridisko pamatojumu.

Bezpilota lidmašīnu lietošanā joprojām ir daudz juridisku un ētisku caurumu. Taču pašlaik pasaulē nav izstrādāti starptautiski saistoši bezpilota lidmašīnu lietošanas standarti. Ņemot vērā to trūkumu un arī ASV morāli pretrunīgo rīcību šajā jomā, Vašingtona nevarēs ietekmēt citu valstu raidītos triecienus, ja nākotnē šādus lidaparātus pret tiem lietā sāks likt citas valstis.

Ieskatam piedāvājam TM veidotu videomateriālu par bezpilotnieku varoņdarbiem valstīs, kurās tās tiek pielietotas !


Komentāri (0)  |  2015-09-07 05:09  |  Skatīts: 1450x         Ieteikt draugiem       TweetMe   

Atpakaļ